Po wiadomościach od czytelników postanowiliśmy zająć się kwestią pomysłu na biznes społeczny.
Spis treści
ToggleKiedy pomysł na biznes społeczny jest dobry?
Skoro mówimy o biznesie społecznym, to musimy rozważyć dwa obszary – biznesowy i społeczny.
Kiedy pomysł jest dobry? Aspekt biznesowy
Jest tutaj kilkas spraw, które warto wziąć pod uwagę. Pomysł jest dobry wtedy, gdy:
- firma będzie w stanie zarobić na pokrycie własnych kosztów, bo tylko wtedy miejsca pracy, które powstaną będą stabilne,
- jest prawdopodobnym, że firma będzie miała klientów, czyli np. gdy znaleźliśmy niszę, popyt przewyższa podaż,
- branża jest perspektywiczna, czyli rozwija się i rośnie z roku na rok; jeśli dany rynek maleje, to wchodzenie na niego oznacza bicie się o kawałek tortu, który staje się coraz mniejszy; przykładem rynków rozwijających się jest catering, albo instalacje fotowoltaiczne; przykładem rynku zmniejszającego się jest rynek druku wielkoformatowego,
- mamy know how, czyli wiemy jak zorganizować wszystko to, co potrzebne, by dobry pomysł wcielić w życie (np. organizacja produkcji, zapewnienie jakości wykonywanym usługom i wytwarzanym produktom, odpowiednią obsługę klienta, wydajność, sprzedaż i promocję),
- ma odpowiednią skalę przychodów – musimy zatrudnić 3 pracowników, co przy 3 pełnych etatach daje nm koszt na poziomie ok. 9,5 tys. zł, biorąc pod uwagę inne koszty nasza firma społeczna docelowo powinna generować przychód na poziomie kilkunastu tysięcy złotych; w pierwszym okresie działania może być nieco mniej,
- innowacyjny, potrzebny, ale ryzykowny vs. bezpieczny, ale mniej rentowny,
- wpisuje się w duże trendy (takim trendem może być np. dzieciocentryzm – raczej nie oszczędzamy na usługach dla dzieci),
- jesteśmy w stanie pokanać bariery i ograniczenia.
Kiedy pomysł jest dobry? Aspekt społeczny
Pomysł na biznes będzie dobry w kontekście obszaru społecznego, gdy:
- jest możliwy do realizacji, przy zaangażowaniu osób defaworyzowanych, czyli model działania firmy łączy efektywność biznesową z rozwojem pracowników defaworyzowanych, umożliwia reintegrację społeczną i zawodową,
- istnieje pewna grupa społeczna, która ma kłopot ze znalezieniem pracy i mamy możliwość zatrudnienia ich w PS,
- zapewnia dopasowanie stanowisk pracy, procesów do ograniczeń pracowników, zwłaszcza gdy zatrudniamy osoby z niepełnosprawnością.
Jakie czynniki warto wziąć pod uwagę szukając pomysłu?
Tutaj na takim ogólnym poziomie mamy dwie grupy czynników:
- co umiemy robić? / jakie mamy zasoby, w tym kapitałowe?
- co ludzie będą chcieli kupić?
Co może być źródłem pomysłu na biznes społeczny?
Wyodrębniliśmy 7 podstawowych źródeł pomysłów na biznes społeczny. Są to:
Źródło #1 Wcześniejsze doświadczenia, umiejętności i wiedza
To jest najczęstsza sytuacja – przedmiot działania przedsiębiorstwa społecznego wynika z doświadczeń inicjatorów. Tak był w przypadku:
- firmy Solid Partner Księgowość Spółka z o.o.,która powstała w oparciu o doświadczenia księgowego, który założył spółkę i zatrudnił kilka osób z niepełnosprawnością; teraz zajmuje się świadczeniem usług księgowych dla III sektora,
- Fundacji Leżę i Pracuję, która powstała, bo główna inicjatorka miała doświadczenia w marketingu.
Źródło #2 Motywacja społeczna
Czasami jest tak, że chęć założenia PS wynika bezpośrednio z chęci wsparcia jakiejś określonej grupy. Tak było również w przypadku Fundacji Leżę i Pracuję, gdzie bezpośrednią iskrą do powołanie firmy społecznej było spotkanie Majki (z doświadczeniem w marketingu) z Arturem, który jest osobą sparaliżowaną czterokończynowo.
Źródło #3 Obserwacja potrzeb rynku i poszukiwanie niszy
W tym podejściu przyglądamy się rynkowi i potrzebom klientów, a następnie zastanawiamy się, czy jesteśmy w stanie na te potrzeby skutecznie odpowiedzieć. Przykładem mogą być firmy społeczne, które zajmują się instalacjami fotowoltaicznymi. Pracowałem z jednym takim podmiotem, gdzie inicjatorzy nie mieli bezpośredniego doświadczenia w tej branży, ale mieli doświadczenie w branży około energetycznej.
Źródło #4 Pasja lub to, co po prostu lubimy robić
pasja (TCF HUB / Tropem Przygody) / z pasją ostrożnie, bo nie zawsze da się przekuć w biznes, kwestia wycen, pasja rodzi się z zaangażowania, może bardziej refleksja nad tym, co się lubi robić, sprawdzenie się w różnych branżach,
Źródło #5 Obserwacja innych firm
Inspiracją w poszukiwaniu pomysłu na biznes mogą być obserwacje innych firm, w tym konkurencji, firm z innych miast, czy nawet z innych krajów. Czasami możemy stwierdzić, że jesteśmy w stanie zrobić coś lepiej lub po prostu widzialiśmy fajne rozwiązanie w innymi mieście i widzimy możliwość przeniesienia go do nas.
Tutaj polecam Ci dwa źródła:
W tym obszarze źródłem pomysłów na biznes mogą być także tradycyjne franczyzy. Znam kilka przedsiębiorstwa społecznych, które wykorzystały takie sprawdzone rozwiązania (np. Akademia Intelektu z Katowic).
Źródło #6 Zasoby lokalne / dziedzictwo kulturowe
Źródło #7 Zapytaj wyszukiwarkę
W panelu Google Ads jest dostępne narzędzie, które się nazywa Planer słów kluczowych. Pozwala on na weryfikację ile osób wpisuje średniomiesięcznie daną frazę w wyszukiwarce Google, jaka jest konkurencja i ile mniej więcej trzeba zapłacić za kliknięcie danej frazy. Ciekawym narzędziem jest także Google Trends, które pozwala sprawdzić zmiany w wynikach wyszkiwania.
Są to narzędzia, które pozwalają zweryfikować potencjał pomysłu na biznes, ale mogą być przydatne również w kontekście poszukiwania pomysłu na biznes.
Podsumowanie
Podsumowanie, że klienci ostatecznie weryfikują…
Jeśli jesteś na etapie wyboru pomysłu na biznes i chcesz zacząć prowadzić przedsiębiorstwo społeczne, to polecam Ci ten mini kurs e-mail.
To tyle nt. poszukiwania pomysłu na biznes społeczny. W razie pytań zachęcamy do komentowania wpisu.