Jak zacząć i założyć przedsiębiorstwo społeczne?

Jak znaleźć pomysł na biznes społeczny?

Po wiadomościach od czytelników postanowiliśmy zająć się kwestią pomysłu na biznes społeczny.

Kiedy pomysł na biznes społeczny jest dobry?

Skoro mówimy o biznesie społecznym, to musimy rozważyć dwa obszary – biznesowy i społeczny.

Kiedy pomysł jest dobry? Aspekt biznesowy

Jest tutaj kilkas spraw, które warto wziąć pod uwagę. Pomysł jest dobry wtedy, gdy:

  • firma będzie w stanie zarobić na pokrycie własnych kosztów, bo tylko wtedy miejsca pracy, które powstaną będą stabilne,
  • jest prawdopodobnym, że firma będzie miała klientów, czyli np. gdy znaleźliśmy niszę, popyt przewyższa podaż,
  • branża jest perspektywiczna, czyli rozwija się i rośnie z roku na rok; jeśli dany rynek maleje, to wchodzenie na niego oznacza bicie się o kawałek tortu, który staje się coraz mniejszy; przykładem rynków rozwijających się jest catering, albo instalacje fotowoltaiczne; przykładem rynku zmniejszającego się jest rynek druku wielkoformatowego,
  • mamy know how, czyli wiemy jak zorganizować wszystko to, co potrzebne, by dobry pomysł wcielić w życie (np. organizacja produkcji, zapewnienie jakości wykonywanym usługom i wytwarzanym produktom, odpowiednią obsługę klienta, wydajność, sprzedaż i promocję),
  • ma odpowiednią skalę przychodów – musimy zatrudnić 3 pracowników, co przy 3 pełnych etatach daje nm koszt na poziomie ok. 9,5 tys. zł, biorąc pod uwagę inne koszty nasza firma społeczna docelowo powinna generować przychód na poziomie kilkunastu tysięcy złotych; w pierwszym okresie działania może być nieco mniej,
  • innowacyjny, potrzebny, ale ryzykowny vs. bezpieczny, ale mniej rentowny,
  • wpisuje się w duże trendy (takim trendem może być np. dzieciocentryzm – raczej nie oszczędzamy na usługach dla dzieci),
  • jesteśmy w stanie pokanać bariery i ograniczenia.

Kiedy pomysł jest dobry? Aspekt społeczny

Pomysł na biznes będzie dobry w kontekście obszaru społecznego, gdy:

  • jest możliwy do realizacji, przy zaangażowaniu osób defaworyzowanych, czyli model działania firmy łączy efektywność biznesową z rozwojem pracowników defaworyzowanych, umożliwia reintegrację społeczną i zawodową,
  • istnieje pewna grupa społeczna, która ma kłopot ze znalezieniem pracy i mamy możliwość zatrudnienia ich w PS,
  • zapewnia dopasowanie stanowisk pracy, procesów do ograniczeń pracowników, zwłaszcza gdy zatrudniamy osoby z niepełnosprawnością.

 

Jakie czynniki warto wziąć pod uwagę szukając pomysłu?

Tutaj na takim ogólnym poziomie mamy dwie grupy czynników:

  • co umiemy robić? / jakie mamy zasoby, w tym kapitałowe?
  • co ludzie będą chcieli kupić?

Co może być źródłem pomysłu na biznes społeczny?

Wyodrębniliśmy 7 podstawowych źródeł pomysłów na biznes społeczny. Są to:

Źródło #1 Wcześniejsze doświadczenia, umiejętności i wiedza

To jest najczęstsza sytuacja – przedmiot działania przedsiębiorstwa społecznego wynika z doświadczeń inicjatorów. Tak był w przypadku:

Źródło #2 Motywacja społeczna

Czasami jest tak, że chęć założenia PS wynika bezpośrednio z chęci wsparcia jakiejś określonej grupy. Tak było również w przypadku Fundacji Leżę i Pracuję, gdzie bezpośrednią iskrą do powołanie firmy społecznej było spotkanie Majki (z doświadczeniem w marketingu) z Arturem, który jest osobą sparaliżowaną czterokończynowo.

Źródło #3 Obserwacja potrzeb rynku i poszukiwanie niszy

W tym podejściu przyglądamy się rynkowi i potrzebom klientów, a następnie zastanawiamy się, czy jesteśmy w stanie na te potrzeby skutecznie odpowiedzieć. Przykładem mogą być firmy społeczne, które zajmują się instalacjami fotowoltaicznymi. Pracowałem z jednym takim podmiotem, gdzie inicjatorzy nie mieli bezpośredniego doświadczenia w tej branży, ale mieli doświadczenie w branży około energetycznej.

Źródło #4 Pasja lub to, co po prostu lubimy robić

pasja (TCF HUB / Tropem Przygody) / z pasją ostrożnie, bo nie zawsze da się przekuć w biznes, kwestia wycen, pasja rodzi się z zaangażowania, może bardziej refleksja nad tym, co się lubi robić, sprawdzenie się w różnych branżach,

Źródło #5 Obserwacja innych firm

Inspiracją w poszukiwaniu pomysłu na biznes mogą być obserwacje innych firm, w tym konkurencji, firm z innych miast, czy nawet z innych krajów. Czasami możemy stwierdzić, że jesteśmy w stanie zrobić coś lepiej lub po prostu widzialiśmy fajne rozwiązanie w innymi mieście i widzimy możliwość przeniesienia go do nas.

Tutaj polecam Ci dwa źródła:

W tym obszarze źródłem pomysłów na biznes mogą być także tradycyjne franczyzy. Znam kilka przedsiębiorstwa społecznych, które wykorzystały takie sprawdzone rozwiązania (np. Akademia Intelektu z Katowic).

Źródło #6 Zasoby lokalne / dziedzictwo kulturowe

 

Źródło #7 Zapytaj wyszukiwarkę

W panelu Google Ads jest dostępne narzędzie, które się nazywa Planer słów kluczowych. Pozwala on na weryfikację ile osób wpisuje średniomiesięcznie daną frazę w wyszukiwarce Google, jaka jest konkurencja i ile mniej więcej trzeba zapłacić za kliknięcie danej frazy. Ciekawym narzędziem jest także Google Trends, które pozwala sprawdzić zmiany w wynikach wyszkiwania.

Są to narzędzia, które pozwalają zweryfikować potencjał pomysłu na biznes, ale mogą być przydatne również w kontekście poszukiwania pomysłu na biznes.

Podsumowanie

Podsumowanie, że klienci ostatecznie weryfikują…

Jeśli jesteś na etapie wyboru pomysłu na biznes i chcesz zacząć prowadzić przedsiębiorstwo społeczne, to polecam Ci ten mini kurs e-mail.

To tyle nt. poszukiwania pomysłu na biznes społeczny. W razie pytań zachęcamy do komentowania wpisu.

Jestem rewolwerowcem. Zajmuję się wspieraniem firm społecznych. Mój pojedynek w samo południe to walka z przeszkodami na drodze do sprawnego przedsiębiorstwa społecznego. Zamiast broni używam wiedzy prawnej i narzędzi biznesowych. Jeśli chcesz, to dostarczę Ci odpowiednich umiejętności, a potem staniemy ramię w ramię. Co Ty na to?

Zamów bezpłatną konsultację

i porozmawiaj na temat Twojej indywidualnej sytuacji!

Dwóch mężczyzn w garniturach Przedsiębiorstwa Społecznego pozuje do zdjęcia.

Trzy ostatnie wpisy

Do 10 grudnia trwa konkurs dotacyjny w ramach Programu Nowe FIO na rok 2025. W tym wpisie chcemy przyjrzeć się wybranym szczegółom i warunkom tego

Coraz więcej firm decyduje się na utworzenie fundacji. Tego typu inicjatywy pozwalają przedsiębiorstwom nie tylko na wspieranie wartościowych projektów społecznych, ale także na budowanie pozytywnego

Kiedy już wiesz, że chcesz powołać fundację czy też spółkę z o.o. non profit to w głowie pojawia się kolejne pytanie: czy zrobić to samodzielnie,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jesteś człowiekiem? Podaj wynik działania *Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.

Skip to content