Bieżąca działalność przedsiębiorstwa społecznego

Jak zacząć sprzedaż na Allegro w przedsiębiorstwie społecznym?

Każdy, kto kiedykolwiek zastanawiał się nad uruchomieniem sprzedaży online w obrębie działalności swojej firmy, na pewno pomyślał o Allegro – popularnym serwisie sprzedażowym. Z Tomaszem Świętoniowskim, doradcą biznesowym Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego oraz doświadczonym sprzedawcą i praktykiem e-commerce, rozmawialiśmy o tym, czy warto sprzedawać na Allegro i jak zacząć.

Wideo, dla osób, które wolą oglądać

Poniżej możesz zobaczyć pełny zapis naszej rozmowy.

Najważniejsze informacje spisane zostały poniżej.

Sprzedaż w Internecie – jakie rozwiązanie wybrać?

Stawiając pierwsze kroki w sprzedaży przez Internet należy przede wszystkim określić, gdzie ta sprzedaż będzie dokonywana – czy będzie to:

  • większa platforma sprzedażowa typu market place (w Polsce to Allegro, za granicą także Amazon czy Ebay), czy też
  • własny sklep internetowy zbudowany choćby na fundamentach popularnych serwisów takich jak Shoplo lub Shoper. Twórcy tych stron oferują gotowe oprogramowania dla sklepów internetowych.

Należy tę decyzję dobrze przemyśleć, ponieważ każde z rozwiązań ma swoje plusy i minusy.

Na korzyść Allegro przemawiają choćby:

  • możliwość nauczenia się prowadzenia sklepu internetowego na gotowych, sprawdzonych rozwiązaniach, z dostępem do materiałów szkoleniowych – platforma przeprowadza krok po kroku przez cały proces wystawiania oferty, a twórcy serwisu oferują na każdym etapie cenne wskazówki dotyczące budowania opisów, wstawiania odpowiednich zdjęć, etc.,
  • obecność klientów – z Allegro korzysta dzisiaj ok. 12,3 mln użytkowników, co oznacza, że baza kupujących jest już zbudowana,
  • zaufanie kupujących – każdy nowy sklep musi nie tylko sprowadzić ruch i klientów na swoją stronę internetową, ale także zbudować zaufanie wśród odbiorców; Allegro cieszy się już dużą popularnością i jest postrzegane jako serwis wiarygodny, więc klienci mają mniejsze opory przed zakupem – nawet od mniej znanego sprzedawcy.

Nie oznacza to jednak, że nie warto mieć własnego sklepu internetowego – wręcz przeciwnie! Jeśli tylko są na to środki, to rozsądnym jest zbudowanie także strony działającej obok Allegro – będzie wspierać sprzedaż, zadziała także wtedy, gdy Allegro będzie przechodzić zmiany czy awarie. Dobrze wypozycjonowana strona sklepu internetowego może też pozwolić na wygranie z konkurencją, która na Allegro jest bardzo duża.

Jak sprzedawać na Allegro?

Przyjmijmy następujący scenariusz: rozwijamy swoją działalność, nie mamy jeszcze zasobów na tworzenie własnej strony ze sklepem internetowym, ale chcemy rozpocząć sprzedaż. Wybieramy zatem market place Allegro – czego się spodziewać?

Przede wszystkim tego, że klient nie myśli tak, jak my. Tworząc aukcje, opisy, tytuły, zastanawiając się nad strategią sprzedaży, należy odłożyć na bok to, co wiemy o Allegro i jego klientach (albo co nam się wydaje). To może zaskoczyć, ale ok. 80% osób kupujących na Allegro nie sortuje proponowanych produktów po cenie – od najniższej do najwyższej. Niewielki odsetek sortuje odwrotnie, chcąc zobaczyć najdroższe produkty najpierw, ale zdecydowana większość w ogóle nie zmienia domyślnej wartości sortowania, czyli… trafności!

Czym jest trafność na Allegro?

O trafności ofert na Allegro decyduje algorytm. To nie tylko te produkty, które najlepiej się sprzedają w swojej kategorii (czy w swoim haśle kluczowym wyszukiwania), ale także te z najlepszym tytułem, zdjęciem spełniającym kryteria serwisu, dobrym opisem parametrów, wysoką liczbą wyświetleń czy atrakcyjną ceną. O tym, jakie dokładnie kryteria powinny spełnić opisy i zdjęcia, a także co jeszcze składa się na trafność w rozumieniu Allegro, można przeczytać na oficjalnych stronach serwisu.

Jak stworzyć dobry opis aukcji na Allegro?

Każdy produkt wystawiany na Allegro musi być odpowiednio opisany. W 50 znakach, które mamy do wykorzystania w tytule aukcji, powinny znaleźć się informacje o tym, co sprzedajemy, komu, co wyróżnia produkt. Słowa takie jak „na”, „i”, „do” można pominąć, bo algorytm je ignoruje, warto też pomyśleć o częstych błędach w pisowni. To dlatego tytuły niektórych aukcji brzmią czasami „nie po polsku” – np. „łopata śnieg metalowa” czy „suszarka włosy 220V” albo zawierają błędy: „ruter do wifi” – tytuły powinny odpowiadać temu, czego szukają potencjalni klienci.
W stworzeniu odpowiednich tytułów i opisów aukcji sprzedawcom pomagają narzędzia takie jak planer kampanii czy zewnętrzne agregaty treści, zbierające informacje o wyszukiwaniach. Warto także obserwować działania konkurencji i inspirować się nimi – nie kopiować, bo to może spowodować usunięcie aukcji przez Allegro!

Ile kosztuje sprzedaż na Allegro?

Nie łudźmy się – Allegro nie jest serwisem charytatywnym i musi zarabiać na osobach, które z niego korzystają. Nie wszystkie koszty dla sprzedawcy są jednak jasne i wyrażone wprost, stawki się zmieniają, więc przed przystąpieniem do sprzedaży warto przeanalizować możliwe prowizje, opłaty i uwzględnić je przy planowaniu marży i obliczaniu potencjalnego zysku.

Przydatnym narzędziem może być kalkulator Allegro – narzędzie udostępnione sprzedawcom, które pozwala orientacyjnie określić koszt wystawienia jednej aukcji. Trzeba jednak pamiętać, że to oszacowanie nie będzie zawierało dodatkowych prowizji za działania opcjonalne, kosztów dostawy czy usługi SMART – darmowej dla kupujących, ale wliczonej w koszty dla sprzedawcy.

Dodatkowe prowizje, o których trzeba pamiętać, to m.in.:

  • 19 zł opłaty za 10 dni promowania aukcji + dodatkowa prowizja w wysokości 60% standardowej prowizji (czyli jeśli podstawowa prowizja produktu w danej kategorii wynosi 1 zł, to przy promowaniu aukcji całkowity koszt to będzie 19 zł + 1 zł + 0,60 zł = 20,60 zł)
  • prowizja od kosztów wysyłki,
  • prowizja od zamówień ze SMART-em (od 0,99 zł do 3,99 zł).

Trzeba mieć świadomość, że na Allegro bardzo trudno jest konkurować ceną, a nie wszystkie aukcje da się ustawić tak, aby na nich zarobić – zwłaszcza w przypadku sprzedaży drobiazgów.

Integracja sklepu na Allegro z własnym sklepem internetowym

Integracja sklepu na Allegro z własnym, istniejącym już sklepem internetowym jest możliwa i wcale nie tak trudna do wykonania w sensie technicznym. Jednym z narzędzi, które służy takiej integracji, jest BaseLinker.

BaseLinker ściąga sprzedaż z różnych kanałów (np. kilka sklepów internetowych, wiele kont na Allegro) i ułatwia jej zarządzaniem. Podstawowe funkcjonalności oprogramowania i dodatkowe wtyczki, które można dokupić, umożliwiają choćby podpięcie skanera, drukowanie etykiet adresowych do wysyłki czy wysyłanie faktur drogą mailową. To z pewnością duże ułatwienie zwłaszcza dla sprzedawców, którzy zarządzają kilkoma kanałami sprzedaży.

Minusy BaseLinkera to fakt, że serwis nie zależy od nas i w razie awarii czeka nas ręczne opracowywanie sprzedaży oraz (w przypadku mniejszych firm) – koszty. Trzeba mieć jednak na względzie, że inne – dedykowane – rozwiązania, np. oprogramowanie wewnętrzne, generują jednorazowo większe koszty, niekoniecznie potrzebne na początku działalności.

Z całą pewnością sprzedaż na Allegro jest ciekawą opcją rozwoju działalności – także przedsiębiorstw społecznych. Zwłaszcza udogodnienia na etapie tworzenia aukcji i właściwie prowadzenie użytkownika „za rękę” przez cały proces sprzedażowy mogą być świetną okazją, by w ogóle nauczyć się podstaw e-commerce – podstaw, które można później rozwijać także w zewnętrznym sklepie on-line, niepowiązanym już z najpopularniejszym polskim market placem.

To tyle nt. sprzedaży na allegro w przedsiębiorstwie społecznym. Jeśli masz własne doświadczenia w tym obszarze, to zachęcamy do podzielenia się nimi poprzez komentarz poniżej.

Jestem rewolwerowcem. Zajmuję się wspieraniem firm społecznych. Mój pojedynek w samo południe to walka z przeszkodami na drodze do sprawnego przedsiębiorstwa społecznego. Zamiast broni używam wiedzy prawnej i narzędzi biznesowych. Jeśli chcesz, to dostarczę Ci odpowiednich umiejętności, a potem staniemy ramię w ramię. Co Ty na to?

Zamów bezpłatną konsultację

i porozmawiaj na temat Twojej indywidualnej sytuacji!

Dwóch mężczyzn w garniturach Przedsiębiorstwa Społecznego pozuje do zdjęcia.

Trzy ostatnie wpisy

Do 10 grudnia trwa konkurs dotacyjny w ramach Programu Nowe FIO na rok 2025. W tym wpisie chcemy przyjrzeć się wybranym szczegółom i warunkom tego

Coraz więcej firm decyduje się na utworzenie fundacji. Tego typu inicjatywy pozwalają przedsiębiorstwom nie tylko na wspieranie wartościowych projektów społecznych, ale także na budowanie pozytywnego

Kiedy już wiesz, że chcesz powołać fundację czy też spółkę z o.o. non profit to w głowie pojawia się kolejne pytanie: czy zrobić to samodzielnie,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Jesteś człowiekiem? Podaj wynik działania *Time limit exceeded. Please complete the captcha once again.

Skip to content