Tym razem przyjrzymy się stronie internetowej przedsiębiorstwa społecznego. Na co zwrócić uwagę planując lub zlecając przygotowanie strony www? Czy strona internetowa jest konieczna w każdej firmie społecznej? Zapraszam.
Spis treści
ToggleWideo dla osób, które wolą oglądać
Poniżej znajdziesz naszą rozmowę (w tytułowym temacie), która odbyła się w ramach cotygodniowych liwów.
Po co nam strona internetowa i czy zawsze jest potrzebna w PS?
Strona internetowa przyda nam się do zaprezentowana swojej oferty i szerszego docierania do klientów. To oczywiście podstawowe zastosowanie stron internetowych. Może ona służyć także do np.:
- dokonywania rezerwacji,
- składania zamówienia,
- realizacji płatności.
Czy każde przedsiębiorstwo społeczne potrzebuje strony internetowej?
No cóż, może wystarczy sam fan page na Facebooku lub wizytówka w Googlach? Czasami – zwłaszcza na początku działalności, gdy dopiero testujemy jakiś pomysł – może tak być. Warto jednak pamiętać, że sama obecność na portalach społecznościowych nie zastąpi własnej strony www. Na tego typu portalach jesteś gościem i nie decydujesz w pełni, co będzie widział użytkownik.
Przykładowo, posty na Facebooku docierają do kilku procent osób, które obserwują dany fan page. Jeśli Twoje działanie z jakiś powodów nie spodoba się Facebookowi, może on zablokować Twoją stronę lub konto reklamowe.
Gdy posiadasz stronę internetową, to sam decydujesz, co jest tam wyświetlane. Wszystko zależy od Ciebie.
Poza tym nie wszyscy internauci mają konta na Facebooku. Według raportu Hootsuite (stan na styczeń 2021 r.) z Internetu w Polsce korzysta 31,97 miliona osób, a więc 84,5% Polaków. Z kolei mediów społecznościowych używa 25,9 mln osób, czyli 68.5% Polaków. Widać więc, że ok. 16% Polaków korzysta z Internetu, a nie ma w ogóle konta na jakimkolwiek portalu społecznościowym.
Jeśli Twoi potencjalni klienci zaczną szukać Twojej oferty w Internecie i Ciebie tam nie będzie, to w ogóle nie wezmą Twojej propozycji pod uwagę. Jeśli nie masz strony www, a chcesz by klienci trafiali do Ciebie z Internetu to tak, jakbyś chciał, by kupowali od Ciebie klienci, którzy przychodzą na targowisko, ale jednocześnie nie masz tam stoiska.
Podstawowe zasady tworzenia strony internetowej. O czym nie można zapomnieć?
Temat tworzenia dobrej strony www to bardzo rozległa kwestia. Chcę zwrócić Twoją uwagę na 8 spraw, których moim zdaniem nie możemy pominąć.
Sprawa #1 Zacznij od przyjrzenia się Twojemu odbiorcy
Projektowanie dobrej strony www powinno zacząć się od przyjrzenia się klientowi przedsiębiorstwa społecznego.
Kilka pytań, które mogą w tym pomóc:
- Dla kogo robię stronę internetową?
- W czym i w jaki sposób mogę pomóc moim klientom?
- Po co ludzie będą wchodzić na moją stronę? Jaki problem będą chcieli rozwiązać lub jaką potrzebę zaspokoić?
Może w tym pomóc przygotowanie tzw. persony. Dzięki temu łatwiej będzie przygotować treści (dopasować język komunikacji i wybrać tematykę treści) oraz prowadzić czytelnika strony za rękę.
Sprawa #2 Trzymaj się spójnej identyfikacji wizualnej
Dobierz kolorystykę strony do swojej grupy docelowej, tematyki strony internetowej i konsekwentnie ją stosuj. Pamiętaj, że kolory mają swoje znaczenie i budzą skojarzenia. Nie zawsze więc dobrym pomysłem będzie kierowanie się tylko tym, że dany kolor Ci się podoba.
Poza tym by strona dobrze wyglądała warto stosować zdjęcia, które będą do siebie pasować. Jeśli przykładowo mamy koło siebie cztery zdjęcia, z których trzy mają białe tło i pastelowe kolory, a jedno ma ciemne tło i mocniejsze kolory, to ostatnie z nich będzie bardziej rzucać się w oczy. Pytanie, czy o to nam chodzi.
Sprawa #3 Pamiętaj o urządzeniach mobilnych
Nowoczesna strona internetowa musi dobrze wyświetlać się na urządzeniach mobilnych. „Musi” jest tutaj dobrym słowem, bo większość ruchu na stronach internetowych pochodzi z urządzeń mobilnych (tablet, smartfon). Przykładowo na naszym blogu (według danych z Google Analitycs za zeszły rok) ok. 58% ruchu to urządzenia mobilne. Może to wyglądać różnie w zależności od grupy docelowej, ale i tak nie możemy już sobie pozwolić na ignorowanie ruchu z urządzeń mobilnych.
Jak sprawdzić, czy nasza strona dobrze wyświetla się na urządzaniach mobilnych? Wystarczy w przeglądarce kliknąć prawym przyciskiem myszy w dowolnym miejscu i wybrać opcję „zbadaj”. Następnie wybieramy tryb resposnywny oznaczony ikoną telefonu komórkowego. Jeśli przeglądanie strony jest komfortowe (np. nie wymaga przesuwania belki prawo – lewo), to prawdopodobnie strona dobrze wyświetla się na smartfonach. Można w ten sposób przetestować sposób wyświetlania strony na różnych urządzeniach mobilnych.
Sprawa #4 Certyfikat SSL to już obowiązek
Certyfikat ten zapewnia szyfrowanie danych przesyłanych za pośrednictwem naszej strony. Jeśli nie mamy tego rozwiązania, to strona będzie oznaczona jako niezabezpieczona.
Sprawa #5 Stosuj rozwiązania, do których użytkownicy są przyzwyczajeni
Większość osób szuka przykładowo zakładki „kontakt” u góry z prawej strony, a spodziewa się, że logotyp znajdzie u góry z lewej strony. Warto trzymać się takiego schematu, by strona była przyjazna i intuicyjna. Im więcej miejsc, w których użytkownik nie wie, co trzeba zrobić, lub musi się nad tym zastanawiać, tym większe ryzyko, że opuści naszą stronę w popłochu.
Warto też wiedzieć, że sposób w jaki użytkownicy czytają naszą stronę ma kształt litery F. Najczęściej przeglądamy to, co jest na górze potem w prawo, a następnie przechodzimy na dół. U góry powinno się więc znaleźć to, co jest dla nas najważniejsze. Powinna to być jedna rzecz – np. grafika i wezwanie do działania.
W tym kontekście warto też polecić narzędzia, które pozwalają nagrywać realne zachowania użytkowników na naszej stronie (np. hot jar). Dzięki temu możemy zidentyfikować miejsca, w których użytkownicy nie wiedzą, co mają robić lub np. klikają element, który wydaje się być klikalny, ale jednak taki nie jest.
Sprawa #6 Dokładnie przedstaw ofertę firmy wraz z cennikiem. Wykorzystaj wizualizacje.
Często klienci chcą porównać Twoją ofertę z konkurencją. Chcą wiedzieć co i za ile od Ciebie otrzymają. Jeśli tylko możesz udostępnij cennik, bo większość użytkowników będzie go szukała. Jeśli nie znajdą go u Ciebie, to pójdą do konkurencji.
Do prezentacji oferty staraj się wykorzystywać zdjęcia lub wideo. Możesz przykładowo pokazać:
- zadowolonych klientów, którzy korzystają z Twoich produktów / usług,
- Twój zespół,
- efekty Twoich działań (słynne „przed” / „po”).
Sprawa #7 Dodaj opinie realnych klientów
Gdy podejmujemy decyzje o wyborze konkretnej oferty, bardzo często kierujemy się właśnie opiniami. Warto je zamieścić na swojej www. Jakie opinie są najlepsze? Przykładowo warto zawalczyć o opinie:
- podpisane imieniem i nazwiskiem, a do tego ze zdjęciem,
- wideo,
- rozwiewające obiekcje / obawy klientów (np. „Zastanawiałem się, czy warto teraz skorzystać z rozwiązania X. Korzystałem kiedyś z rozwiązania Y i było to dalekie od oczekiwań, bo…. X jednak to zupełnie inna sprawa, bo….”).
Sprawa #8 Dbaj o stronę www i ciągle ją rozwijaj
Przydatne mogą być tutaj narzędzia – wspomniany hot jar, czy chociażby Google Analitycs (przykładowo możemy się z niego dowiedzieć, z których podstron użytkownicy najszybciej uciekają – może to być sygnał, że coś jest nie tak).
Jeśli klienci często Cię o coś pytają, to warto na stronie www wprowadzić dział FAQ i na te pytania odpowiedzieć.
Jak zrobić stronę www za darmo lub przy mniejszym koszcie?
Zacznę od tego, że utrzymanie strony kosztuje. Rocznie jest to zwykle ok. 150 zł (jest to koszt hostingu i domeny). Jeśli chodzi o minimalizację kosztu utworzenia strony internetowej, to widzę tutaj kilka możliwości:
- skorzystanie ze wsparcia OWES – niektóre OWESy mają coś w rodzaju pakietów marketingowych, gdzie można sfinansować stronę www,
- sfinansowanie strony w ramach projektu (w zależności od źródła finansowania i specyfiki projektu jest możliwość pokrycia kosztu przygotowania strony www),
- prosta strona przy okazji wizytówki Google Moja Firma,
- skorzystanie z gotowych rozwiązań i kreatorów www np. https://webwavecms.com/ (koszt to 24 zł miesięcznie),
- skorzystanie z podejścia no code (np. carrd.co – koszt 19 dolarów rocznie, w tym hosting),
- poszukanie innych możliwości (np. studenci, który chcą przećwiczyć umiejętności).
Jak zadbać o pozycję strony internetowej w wyszukiwarce Google?
Pozycja strony w Google zależy od kilkuset czynników. Żeby tego było mało, to ich waga jeszcze się zmienia, a czasami dochodzą nowe. Wśród ważnych elementów należy wymienić:
- szybkość ładowania strony,
- aspekty techniczne np. proste linki URL ze słowami kluczowymi, wdrożenie tzw. meta danych np. meta title i meta description (w skrócie są to dodatkowe opisy widoczne dla robotów Google), certyfikat SSL,
- ilość i jakość treści znajdującej się na stronie (im więcej oryginalnej treści ze słowami kluczowymi, ale też odpowiednio przygotowanej, tym lepiej),
- ilość i jakość linków prowadzących do strony.
Jak docierać do osób, które były na naszej stronie internetowej?
Najpopularniejsze platformy, które pozwalają docierać do osób, które były na naszej stronie internetowej to Facebook i Google. Wymaga to umieszczenia na naszej stronie specjalnego kodu. Dzięki temu możemy stworzyć grupę użytkowników, którzy byli na naszej stronie lub na konkretnej podstronie.
Kluczowe znaczenie odgrywają tutaj pliki cookies, czyli tzw. ciasteczka, które zostają zapisane na urządzeniu klienta, co pozwala na śledzenie jego zachowania.
Do czego może się nam to przydać? Dzięki temu możemy docierać do osób, które są zainteresowane określonym tematem lub określoną usługą, którą świadczymy. Warto jednak robić to z głową i np. kierować reklamę tylko do osób, które spędziły określony czas na naszej stronie.
To tyle nt. stron www dla przedsiębiorstwa społecznego. Temat, jak widać, jest mocno rozległy. Jeśli któryś jego aspekt Cię interesuje, to zachęcam do komentowania wpisu. Być może zajmiemy się dokładniej którymś z tych aspektów.